Den selvstendige, surrete sørlandsjenta har en god dose blanda følelser i møte med en ny verden.

tirsdag 30. mars 2010

Semana Santa en León





Mandag ettermiddag våget jeg å forlate seng og do for å ta meg en tur ut i Leóns gater. Det som møtte meg var hauevis av biler som kjørte i alle retninger, folkeliv og massevis av kunstbilder som så ut som tepper på markedsplassen. Bildene viser ulike hendelser fra den Katolske tro. Offringer til Gud, symboler og andre religiøse merker er typiske trekk ved bildene.

En hører kirkeklokker og musikk inne fra casan når en ligger i hengekøya å prøver å sove bort magesmertene. Det er et tegn: det er påske i León! Jeg så faktisk i dag, tirsdag, en bil med to store dukker som stod stående oppi bilen. Uflaks at jeg ikke så hvor bilen skulle avsted hen. For feiringen i León skjer på ulike steder av byen, ulike bydeler og ulike kirker markerer med ulike statuer og bilder. Så en må være om seg for å få med all påskefeiringen denne uken. De store markeringene skjer likevel fra torsdag og utover de røde dagene. Det blir blant annet en parade der symboler blir brukt for offring til Gud. Disse teppebildene vil pryde byen. Folkeliv og turisme spretter frem. Og en hau med gudstjenester! Det er Semana Santa en León!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar