Den selvstendige, surrete sørlandsjenta har en god dose blanda følelser i møte med en ny verden.

tirsdag 30. mars 2010

Esteli; byen med estetikk!







Pedagogikkstudentene reiser på studietur til sjarmerende Esteli. Esteli ligger to timer nord fra León med buss. Vi dro tidlig fredags morgen fra León, pakket sekken med pensumbøker, chips og mye vann og var klar for busstur med lærere og medstudenter.... Eller ikke? Jeg og Katrine våknet alt for sent i forhold til tiden da bussen gikk... Vi hadde planlagt å ha god tid til frokost og niste. Vi ble heller KJEMPESTRESSET! Katrine tok tiden hun trengte med frokosten, mens jeg maste på den dårlige tiden. Hun ble stresset at jeg stresset og det stresset oss begge enda mer. Jeg lage Trine-lunsj til oss begge og vi løp bortover til bussen....

Bussen var ikke full av stundenter, som vi trodde.. Nei, Nicatiden sto stille... Jeg hadde derimot enda ikke kommet i hakk med stressingen, for da jeg kom på bussen merket jeg at bankkortet mitt lå igjen på Casa Colibri. Jeg måtte ta meg en løpetur tilbake til Casaen og endelig komme tilbake til den NÅ fulle bussen av studenter.. og der gikk bussen..

Esteli byr på kultur! Vi besøkte funarte, et lørdagstilbud til barn fra 3-18 år. Der kunsneriske uttrykk regjerte. Det var farger på gulv og på vegger, malekoster, tegnestifter,trykk og papir. Ute var det hoppetau og noen baller, huske og steiner som barna lekte med.. En voksen fortelte historier som bygget på kritiske temaer som vold, angst og vennskap. Hver lørdags formiddag har alle barn lov til å delta på Funarte.

Esteli har også noen daghjem, der barn, ungdom og voksne med spesielle behov får jobbe og lære seg å bli ordentlig flink i noe. Dette gjør de for å hjelpe de som trenger det inn i arbeidslivet. Slike daghjem bygger også mye på følelser, sanser og kreativitet. Maskerom, sanserom, byggerom.. Laging av lys, kort og lyskroner. Mye spennende som skjer på daghjemmene i Esteli.

Vi studenter fikk ellers med oss intimkonsert med av de aller beste NIcaraguanske gitarspillere, besøk med med gitarspilling på tarassen til våres kjære lærer Sonja, besøke en hyggelig hage med cafe og utsalg av trefigurer, og bo sammmen på et hyggelig hostell midt i hjertet av Esteli.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar