Den selvstendige, surrete sørlandsjenta har en god dose blanda følelser i møte med en ny verden.

søndag 25. april 2010

Eksamensmodus!





Vi har lenge visst om denne tid vi er inni, denne tid som handler om EKSAMEN!
Vi har hatt vår siste forelesning av bachelorgraden vår, befinner oss i Nicaragua, og skal opp i nest siste eksamen; muntlig eksamen i flerkulturell pedagogikk!

Vi har hatt stilen inne lenge:
Lesing i hengekøye
Lesing på supermarcadoen
Kosing på casa Riguense
Fremlegg for øving mot muntlig
Seminar på Casa Riguense
Kaffe
Praksis

Nå er altså eksamensdagen rett rundt hjørnet; for min del førstkommende tirsdag.
Så hva er altså flerkulturell pedagogikk?

Flerkulturell pedagogikk er et mye omtalt begrep innen samfunnet i dag. Det flerkulturelle skal i følge diverse styringsdokument gjenspeiles i hverdagen i barnehagen. Dette skal i teorien være en ressursorientert måte å møte det flerkulturelle mangfoldet på i et multikulturelt Norge som vi lever i. Likevel er det kritiske blikk rettet mot det rosenmalte målet om et fult ut multikulturelt samfunn. Det er et normativt mål om hvordan det bør være i Norge i dag. Det er likevel ikke slik det er.

Assimileringen av samene inn i en norskhetsteori der det å være norsk var målet førte til begrepet multikulturialisme. Vi ville gå vekk i fra tanken av å assimilere minoritetsgrupper til norskhet i Norge. I dag er det likevel en assimileringsmodell vi bruker for at minioritetsbarn skal kunne lære norsk. Målet er lære norsk. La morsmålet bli et virkemiddel for å bli tilstrekkelig god i norsk for å kunne forstå det norske samfunnet. Er det enda en assimilering til norskhet, er det en segregering av minoritetsspråklige som ikke forstår norsk, eller er det en måte å integrere minoritetsspråklige på?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar